HTML

Menni kellene, de Nyugatra vagy Keletre?

2012.11.16. 13:33

kivandoirlas.jpgLassan mindenkinek van egy sztorija arról, hogy miért kell elmenni Magyarországról szerencsét próbálni. De hogy emögött mennyiben munkál a ráció, vagy csak egy felfokozott közhangulat lenyomatát érzékeljük, nehéz eldönteni. A folyamatot megmutató számok igen lassan csordogálnak. Maximum a naponta a témában megjelenő blogbejegyzések száma jelezhetne valamit. Ha mást nem, a szerkesztők törekvését az olvasottság felkeltésére bizonyosan.

A témában friss hírként olvastam, hogy 50 százalékkal többen mentek Németországba az idei első félévben 2011 azonos időszakához képest. Te jóságos ég, ez ám a változás, gondolom én, de aztán rákattintva a cikkre megint érzékelem, hogy a statisztika egy trükkös dolog. Egész konkrétan 8 ezerrel több emberről beszélünk, mint tavaly 6 hónap alatt. Azaz naponta kb. 50 emberrel többről, ami tömegnek nem igazán nevezhető, főleg ha mellé tesszük azt, hogy több mint 10 ezer német jött ugyanebben az időszakban Magyarországra.

Valahogy mindig az volt az érzésem, hogy az ebbéli döntéseket sokkal inkább az emóciók, mint a ráció táplálja. És az is mindig ott motoszkált a fejemben, hogy mi magyarok sokkal inkább szeretünk anyuci szoknyája mögé bújva, a kiszámítható biztonságban dekkolni, mintsem kemény döntéseket hozva, a kockázatot felvállalva összepakolni minden cókmókunkat és elindulni az ismeretlen felé. Egyszerűen ilyenek vagyunk, de ezt a számokkal nehéz persze alátámasztani. Amit meg a médiában érzékelünk, az bizony sokszor elgondolkodtat azzal kapcsolatban, hogy a jelenséget vagy csupán annak torz, sokszorozódott lenyomatait látjuk-e. Persze ez ugyanígy joggal merülhetne fel sok más, a médiában megjelenő értesülés kapcsán is…

Most viszont megjelent egy olyan kutatás, ami azért némi fogódzót ad a hazai társadalom elvándorlási affinitásának megértéséhez. A KSH friss publikációjában nagyon részletes képet ad az elmúlt 20 év országhatáron belüli trendjeiről. Azaz, hogy a kisebb kockázattal járó, bár nem feltétlenül kisebb hozadékot jelentő belföldi mobilitásban látszik-e bármi, ami a társadalmi vélekedés változását mutatná ezzel kapcsolatban.


És mit ad Isten, látszik!!! Látszik bizony, hogy az elmúlt 20 évben most a legkisebb a hajlandóság a magyarok körében a lakóhely feladásával járó költözésre.  Lefordítva: az elmúlt 20 évben bármikor sokkal bátrabbak, kezdeményezőbbek voltunk, amikor egy ilyen komoly döntést kellett meghozni.

De látszik még valami. Mégpedig, hogy az elmúlt 20 évben jellemzően az trend, hogy nincs trend. Stabilan ugyanaz 200 ezer plusz mínusz 10 százaléknyi ember hoz olyan döntést, ami egy új életkezdetet jelenthetne a számára. Függetlenül attól, hogy éppen hogy változott ebben az időszakban a munkanélküliségi ráta, hogy mekkora volt az egy főre eső GDP, nyitottak-e autógyárat Nyugat-Magyarországon, vagy zártak-e be szövödét keleten, hogy éppen a növekedési ciklus alján vagy tetején csücsülünk-e, az eredmény ugyanaz. Otthon maradni, nem változtatni. Az „ahol születtünk, ott halunk meg” elv követése.

Persze, kis változások azért vannak. Ma már inkább a nők, mint a férfiak mozognak. Inkább a függetlenek, mint a házasok, azaz itt legalább látszik a „szinglihordák” pozitív hozadéka…És az is látszik, hogy a fiatalabb generációk egyre kevesebben vállalják fel ezeket a döntéseket.

Pedig mindenki tudja, hogy vannak az országban jobb helyek és rosszabb helyek, és azt is, hogy a különbségek egyre inkább nőnek a keleti és nyugati országrész között. De ez láthatóan nem elég ahhoz, hogy évről-évre több és több ember menjen el az ország más részeire szerencsét próbálni, pedig itt még az idegen nyelv tudása sem lenne probléma, amiben ugyebár köztudottan a sereghajtók (link) között vagyunk.

Persze sokan érvelnek amellett, hogy külföldön mennyivel nagyobb a kiugrás lehetősége, és a nagyobb kockázat mennyivel komolyabb nyeréssel kecsegtet. Ugyanakkor az átlagember általában inkább preferálja a kis kockázat- kis nyereség opciót, mint ennek extrém ellentettjét.

Mi következik mindebből számomra? Annyi mindenképp, hogy ezekben a kérdésekben, még ha sok érv is szólhatna a racionális döntések mellett, felesleges a rációt keresni. Az elmúlt húsz év is pontosan megmutatta, hogy extrém helyzetekben és extrém körülmények mellett sem hozták meg ezeket a döntéseket a társadalom nagy részében. Mi továbbra is egy magunknak és magunkban élő ország vagyunk, ahol persze időről időre egyes szakmákban, társadalmi csoportokban valami megmozdul, de aztán a nagy egész szintjén fennmarad a régi rend, mert valamiért jobban szeretünk a megszokott kis mikrokörnyezetünkben létezni, mint kisebb vagy nagyobb kockázatot vállalva kimozdulni a komfortzónánkból. Azaz lehetnek fantasztikus reklámfilmek kormányzati oldalról, vagy naponként nyíló, új elvándorlási hullámokkal rémisztgető blogok a témában, valószínűleg a számok így sem mutatnak majd Amerikába kitántorgó milliókat.

Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!

>" />

57 komment · 2 trackback

Címkék: statisztika közhangulat portfolioblogger KSH GDP elvándorlási

A bejegyzés trackback címe:

https://meglatoszog.blog.hu/api/trackback/id/tr944910118

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Bagóért eladni egy nemzet jövőjét? Igen, nekik sikerült. 2012.11.17. 10:41:36

A kényszerből történő kivándorlás, nemcsak a pénzről, pláne nem a hazafiatlanságról szól, hanem leginkább arról, hogy, akik hazájuk elhagyása mellett döntenek, azok nem érzik úgy, hogy az ígéretekből valaha is lesz valami, hogy olyan jövő vár rájuk (a ...

Trackback: mindenideköt 2.0 2012.11.16. 22:16:02

Ezúton köszönöm a Magyar Fiatalok nevű youtube account holdernek, hogy legalább az embeddelést nem tiltotta le, ha már a kommentek és a minősítés tilos.  Bár ha jobban belegondolok, ez nem is az ő videójuk. Hoppá Az egyensugarú politikus egys...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dr kíváncsivagyok 2012.11.16. 22:19:05

"Te jóságos ég, ez ám a változás, gondolom én, de aztán rákattintva a cikkre megint érzékelem, hogy a statisztika egy trükkös dolog. Egész konkrétan 8 ezerrel több emberről beszélünk, mint tavaly 6 hónap alatt. Azaz naponta kb. 50 emberrel többről, ami tömegnek nem igazán nevezhető, főleg ha mellé tesszük azt, hogy több mint 10 ezer német jött ugyanebben az időszakban Magyarországra."

Ennek fussál neki még egyszer baszki,...főleg az utolsó mondat vár magyarázatra !

Zöldkabátos (törölt) 2012.11.16. 22:21:05

Nem tudom, menyire pontos azelmúlt húsz év, hiszen a külföldi munkavállalás csak a 2004-es EU-s csatlakozásunk óta lett könnyebb, és ugye még azután is korlátozták pár évig több országban.

Az viszont biztos, hogy még sehol sem vagyunk a lengyelekhez vagy a románokhoz képest.

billy reed 2012.11.16. 22:46:45

"És mit ad Isten, látszik!!! Látszik bizony, hogy az elmúlt 20 évben most a legkisebb a hajlandóság a magyarok körében a lakóhely feladásával járó költözésre. "

Hofival szólva: "Te mit olvasol? Új Embert-?"

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2012.11.16. 23:24:37

Az a baj,hogy az emberek egyre kétségbeesettebbek.
És egyre inkább mennének.
Hát még ha ezek maradnak 2014 után.
Folytatják a szabadrablást,mi meg szegényedünk.

syandras 2012.11.16. 23:33:59

Kedves Szerző!

24 éves, Bp melletti lakos vagyok. 17 éves korom óta dolgozom, de még sosem tartottam el magam. Még ha szerettem is volna, sem.
Múlt héten voltam egy állásinterjún. Közel egy év keresés után a második helyen, ott is a második beszélgetésen. Nagyon szerettem volna a munkát. Idegőrlő itthon ülni, és ilyen kommenteket írni. Az ember az első perctől kezdve arról beszélt, hogy keressek másik helyet, mert itt 3 műszakban kell gépet etetni nyersanyaggal, 8 osztályos munka. (Túl vagyok képezve.)

Nekem mindegy lett volna. Én br 200-at kértem, nem tudom, hogy ez sok vagy kevés. Közben fusizgatok, elfoglalom magam.

Németországban hegesztőként megkeresem a 2-3000 eurót. Minősített hegesztőként még többet is. Azt is 8-ik után kezdik tanulni az emberek, heti 1,5 napban.

Hova költözzek? Csongrádba? Hódmezővásárhelyre? Sukoróra? Vagy Németországba, és ha megvan az alap (házra, nyugdíjra, vállalkozásra, szűkös időkre), jöjjek haza, akárhova, nem?

Br 200-ból mennyi idő után jön össze egy biztos háttér? Amire alapozva meg merem kérni a kedvesem kezét? Amire alapozva majd gyermeket vállalhatunk? A vegetáláson túl mire marad? Anyám nyugdíja?

Bocs, bennem több van. Meg a többiekben is. És az állam, valamint az itt hagyott nyugdíjasok pechjére van módunk megvalósítani magunkat.

Gimiben mindig azt mondta az ofő: "nem kell mindenkinek megvalósítania önmagát". (Kicsit ezt sugallja a kormányzati retorika is.) Akkor még nem értettem. Most, hogy sorozatosan nem sikerül, már értem.

Pedig nem vagyok hülye. De tényleg.

kov_vacs 2012.11.16. 23:49:47

?

Mi az összefüggés a belső vándorlási hajlandóság és a külföldre költözés között?

Ha egy cikknek hatásvadász címe van, és a tartalom nem fedi az olvasó várakozását, akkor abból következik-e, hogy a cím nem igaz? Igaz lehet, függetlenül a cikk tartalmától.

Csak az elmúlt egy évben 5 közvetlen ismerősöm költözött el Magyarországról családostul, és csak egyikük Németországba. Ha most be akarnám szorozni a németországi adatokat öttel, az eredménynek pontosan ugyanennyire nem lenne semmi köze a valósághoz, mint a belső vándorlási adatoknak.

Honnan lehetne információkat illetve részinformációkat kapni a külföldre vándorlás mértékéről:
- SZJA bevallások számának változása (de ez nem fogja mutatni azokat, akiknek nem kellett bevallani / nem volt korábban munkájuk / nem mutatja a gyerekeket)
- hányan jelentkeztek ki az OEP-nél a magyar társadalombiztosításból. Mert aki nem jelentkezett ki, annak elvileg idehaza járulékot kell fizetnie (de nem mindenki jelentkezik ki, valamint a gyerekeknek nem kell fizetni)
- születések számának alakulása 6-18 évvel ezelőtt összevetve a közoktatásban ténylegesen jelen levő gyerekek számával (ebben meg nyilván a felnőttek nincsenek benne)
- külföldön született de magyar állampolgárságú gyerekek számának alakulása
stb stb
ezeknek több köze lenne a kivándorlás megbecsüléséhez.

01234567 2012.11.16. 23:51:08

@syandras: Ez tetszett! A poszt szimpla marhaság.

Tokány 2012.11.16. 23:52:15

Ritka szar poszt, már elnézést. Azt írod a jellemzésedben, hogy próbálsz a dolgok mélyére látni, ami pont nem sikerült. Ismerősi körömet nem tekintem reprezentatívnak, de jellemzően a magasan kvalifikált emberek mennek el, akik diplomások és/vagy 8-15 év munkatapasztalattal rendelkeznek.

Mivel válság van, ez még inkább kiemeli, hogy csak a legképzettebbek kapnak külföldön munkát. Gondolom nem kell kifejtenem, hogy mennyire nem mindegy, hogy az a több tízezer emigráló mennyi tudást, know-how-t és egyebet visz magával. Szakmunkások elvesztése is tragédia, de orvosoké, kutatóké méginkább.

sárkányfő 2012.11.17. 00:00:50

Az országon belüli mobilitás azért alacsony, mert az egész országban nincs meló, vagy ha van, szar fizuért, de ha valaki arrébb megy két megyével, akkor már az albérletre is fizetnie kell, tehát ismét az éhenhalás szélén van.

Igazi előrelépés sokaknak csak a külföld lehet. Sokan már el is mentek. És vissza se néznek. A számok hazudnak, többen mennek el. Egy haverom pl. azt mondja volt osztálytárai majd mind már kint vannak.

A külföldi lét - rossz hasonlattal - egy valóságshow. Csak a legjobbak maradhatnak. Akik képesek egy idegen nyelven nyújtani egy normális teljesítményt. Aki ezt tudja, kaszál. Nem csak pénzt, de egy új kultúrát, egy minőségi életet tapasztalhat meg. Ami többről szól, mint a túlélésről. És aki nem tud idegen kultúrában érvényesülni, az kénytelen visszajönni. Azaz: állandó szelekció van, a legjobbak kimennek és kint is maradnak. Az ország a legjobbjait veszíti el. Pontosítok: már elvesztettük a legjobbak jó részét.

zembertelen 2012.11.17. 00:05:01

Az a 8 ezer az hozná a magasabb hozzáadott értéket. Így már hiányzik.
Egy éve látom egy üzem kerítésén a nagy táblát: ESZTERGÁLYOST FELVESZÜNK. Nem itt kéne kitenni, hanem: Németországban!

bean 2012.11.17. 00:14:18

Innen a messzi Vancouverből, csak egy számot hadd említsek ami minden józan embert fékevesztett menekülésre késztet: "a váderedményességi mutató a tárgyidőszakban 96,90% volt" www.mklu.hu/repository/mkudok6381.pdf gondolj bele ez mit jelent és ... csomagolj.

01234567 2012.11.17. 00:20:37

@Tokány: @zembertelen: A szakmunkások zöme, már a 90-es évek közepe óta kint dolgozik, feketén, 2004-óta meg már hivatalosan. Most már az értelmiség megy, és azok akik mivel eddig kitartottak, próbálkoztak, reménytelenné vált a helyzetük. A nyelvet nem beszélő, képzetlen munkaerő,és a valamilyen ok miatt "röghöz kötöttek" maradnak. Meg az a kb. 1000000 ember akinek "bejött".

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.11.17. 00:27:46

"Valahogy mindig az volt az érzésem, hogy az ebbéli döntéseket sokkal inkább az emóciók, mint a ráció táplálja."

Szerintem is-is.
Emóció: rosszul érzi magát az országban, nem tetszik neki a rendszer
Ráció: nincs munkája vagy külföldön jobb munkát kaphat

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.11.17. 01:00:04

A statisztikaban csak Nemetorszagrol van szo. De konyorgom, nem eleg /sok az az evi 25 ezer ember? Es akkor hol van meg Kanada, UK, vagy Hollandia, csak hogy mas orszagokat is emlitsek.

Lehet trukkozesrol beszelni, viszont eleg megnezni a kvalidfikaltabb embereket is, csak ismerosi korben nem egy olyan ember jott ki, es maradt kinn, akirol korabban az eletben nem gondoltam volna.

Lehet csak trukkozesnek mondani, viszont akik kinn elunk latjuk amit latunk. Egyre tobben jonnek el, megha nem is hiszik el egyesek.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.11.17. 01:06:57

@kov_vacs: Az ideiglenes kulfoldre tavozast, ha valaki 3 honapot meghaladoan kulfoldon tartozkodik, kotelezo bejelenteni. Ebbol lehetne korrekt adat. Igaz sokan nem teszik meg.

grani 2012.11.17. 06:08:51

Sehol nincsenek a magyarok a románokhoz, lengyelekhez, baltiakhoz, portugálokhoz stb. képest.
Ez tény.
Lassan 15 éve, hogy járom a világot, de magyar munkatársra alig-alig akadtam. Étteremben, szállodában stb. alig-alig van magyar. Eléggé röghöz kötött náció, az biztos. Sír, mint a fürdőshölgy, hogy jaj de nem jó neki, meg a szemét politikusok, meg a szemét ez meg az, de nem mozdul. Inkább mutyizik és irigykedik.
No, akkor a számok. KSH. Persze, azok is hazudnak, nem ?
www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_wnv001.html
Akkor a nemzetközi mozgások európai összehasonlításban
www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_int006.html
Érdemes megnézni, hogy a rendszervátozás után más volt szoc országokból mekkora volt az elvándorlás a kilencvenes években. MO még soha nem volt mínuszban.
www.ksh.hu/docs/hun/eurostat_tablak/tabl/tsdde230.html
Az észlény újságírók, politikusok, akik persze többnyire bölcsész szakon szereztek valami végzettséget a számokkal hadilábon állnak. Pedig a számok beszélnek, a kutyák meg ugatnak.

icceman 2012.11.17. 07:44:52

Tehát, ha 50 százalékkal többen mentek ki Németországba, az nem változás.Szerinted.

Sosem tartottam szerencsésnek, ha pl. a románok és a magyarok kivándorlási hajlandóságát hasonlítjuk össze.
Vegyük figyelembe, hogy nálunk viszonylagos jólét volt a romániai állapotokhoz képest.

rohadjmegARCgeci 2012.11.17. 08:00:56

Én most már kivárok,mert kíváncsi vagyok a végére.
Nekem amúgy az a tapasztalatom,hogy a béka segge alatt lévő bérezések miatt és a szakember elvándorlás miatt kezdenek munkaerőhiányok lenni itt meg ott.

rohadjmegARCgeci 2012.11.17. 08:02:21

@tildy:): Az én számításaim szerint,kábé 1 és 1,5 millió munkavállaló hagyta el eddig Magyarországot az utóbbi 3-4 évben.

kzoltana 2012.11.17. 08:07:37

Kiutak és visszautak. Avagy hogyan reagált a magyar politikai elit a tömeges kivándorlásra 2010 és 2012 között.
www.vagy.hu/tartalom/cikk/3318_kiutak_es_visszautak

dolgozni kék 2012.11.17. 08:12:17

ma reggel azzal indítottam a napot, hogy külföldi állást kezdtem keresni.

az én szakterületemen reménytelen a helyzet Mo-n. vagy elhagyom a szakmám, ami mellesleg a hobbim is, vagy lelépek külföldre.

kirsten 2012.11.17. 08:20:51

Ha elég kezdeményezők lennénk akkor ez a kormány már el lett volna zavarva, de sajnos itt ülnek a nyakunkon és a mi bőrünkön gazdagodnak.

grani 2012.11.17. 08:22:44

@Dr. Furia: és ezt hogy számoltad ki? Ez a munkavállalók fele.
Nem mozog ott semmi. Csak azt történt, hogy a liberális-baloldali értelmiségi holdudvar, melynek eddig "bejött", köreiből is kezdenek elmenni és erre azt hiszik, valami mozgás van.

rohadjmegARCgeci 2012.11.17. 08:28:22

@grani: 4 millió munkavállaló volt a válság előtt.
Most mennyi is van?

grani 2012.11.17. 08:34:22

@Dr. Furia: Hát akkor beszéljenek a számok.
www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_qlf003.html
Képes vagy értelmezni a statisztikai adatokat?

dolgozni kék 2012.11.17. 08:37:37

@grani: aha, balliberális holdudvar, mi? az orvosok, az ápolók, a tanárok, a mérnökök.. mind-mind a balliberális holdudvarhoz tartoznak. segghülye vagy.

rezvez 2012.11.17. 08:39:08

@tildy:):
Kanadába mehetne több is, csak sajnos már visszaküldik őket. Hiába, lakva ismeri meg az ember a másikat.
+oroszjózsik, kertészákosok.
Meg néhány rendes ember.

rohadjmegARCgeci 2012.11.17. 08:40:39

@grani: Engem valahogy hidegen hagynak a hamis statisztikáid.Elhiszed e?
Elég ha körbenézek az utcán,de csinálhatnék egy saját felmérést is.
Mondjuk kiállok a Moszkva térre és megkérdezek 100 embert hogy hány ismerőse hagyta el az országot.

grani 2012.11.17. 08:42:08

@dolgozni kék: Segghüly valszeg te vagy, de ez lényegtelen.

rohadjmegARCgeci 2012.11.17. 08:42:49

@grani: Persze közmunkásként kéne neki dolgozni,éhbérért.Ugye így gondoltad?

grani 2012.11.17. 08:45:12

@Dr. Furia: Hát persze. Gondolom te érsz annyit, mint egy statisztikai hivatal. Hát én mérnök vagyok, és a módszerekben, a rendszerekben és a szakértelemben bízom. Azoknak hiszek. Te meg gondolom olyan bölcsész fajta. Gondolod a Moszkva tér, (melyik is az ?) és 1OO ember reprezentatív minta? Ha egyáltalán tudod mi is az...

rohadjmegARCgeci 2012.11.17. 08:47:30

@grani: Akkor tanult emberként igazán tisztában kellene lenned azzal,hogy ezek a kormány által kreált statisztikák olyan messze vannak a valóságtól,mint Makó Jeruzsálemtől.

grani 2012.11.17. 08:51:27

@Dr. Furia: Nem vagyok tisztában vele. Az adatok helyesek, szakemberek végzik a munkájukat több évtizeden keresztül. Kormányok jönnek-mennek, de a statisztika marad. A statisztika tudomány, nagyon nehezen lehet manipulálni hosszú távon, mert kersztellenőrzésekkel hamar kiderűl a turpiság.
Viszont mindig tartottam az olyanoktól, akik azt hitték, hirdették, hogy ők tudják, mi a valóság és mit kell arról gondolnom.

dolgozni kék 2012.11.17. 08:56:25

@grani: ha mérnök lennél, akkor tudnád, hogy mennyire lehet befolyásolni a statisztikát egy-egy döntéssel.

rohadjmegARCgeci 2012.11.17. 08:57:36

@grani: Számomra a valóság az,amit én saját magam megtapasztalok.
Egyébként erre a statisztikára visszatérve kicsit.
Pá hónapja még ment a hatalmas hazugság,hogy a fidesznek mekkora szavazótábora van még mindig és nyomták itt a statisztikákat sorba.Gyanús volt a dolog,mert én rettentő sok emberrel beszélek nap mint nap és kivétel nélkül mind rühellte a fideszt.Felmerült a kérdés bennem nyilván,hogy akkor hogy is lehet a statisztika szerint ennyi szavazójuk?
Aztán eltelt megint 3-4 hónap és jött az újabb statisztika a neten,hogy a fidesznek kilóg a lóláb.Akkor kezdtek el gyorsan variálni a választási törvényekkel is.
Ennyit a statisztikáról.
Arra alapozz,amit te magad is megtapasztalsz.Kérdezd meg a környezeted,kérdezz meg 50 embert a környezetedből, hogy hány ismerőse hagyta el az országot.

dolgozni kék 2012.11.17. 08:57:51

@grani: " Viszont mindig tartottam az olyanoktól, akik azt hitték, hirdették, hogy ők tudják, mi a valóság és mit kell arról gondolnom."

"Csak azt történt, hogy a liberális-baloldali értelmiségi holdudvar, melynek eddig "bejött", köreiből is kezdenek elmenni és erre azt hiszik, valami mozgás van."

ez öngól, haver!

rohadjmegARCgeci 2012.11.17. 08:58:28

@dolgozni kék: Vagy még sokkal egyszerűbb dolgokkal is.
Miből is él egy statisztikai hivatal?Ki fizeti a révészt?

vitalis06 2012.11.17. 08:58:37

Nem kell ezeken a számkon csodálkzni, a globalizáció normális velejárói. Ha megnézzük, hogy évente mennyien mennek el Németországból, vagy a franciáktól, angoloktól hasonló számokat kapunk. Természetesen az indokok nem teljesen azonosak, de ma a lakosság egy részének munkahely/képzés miatti vándorlása teljesen normális. Én is dolgztam, tanultam több évig külföldön, a gyerekeim külföldön végzik tanulmányaik egy részét. Ott kell dolgozni, tanulni, ahol a legjobban lehet, tapasztalatot szerezni, kapcsolatokat gyűjteni. Ez a felfogás sajnos itthon még csak gyerekcipőben jár, a szomszéd városba is nehezen költöznek, nemhogy külföldre.

rohadjmegARCgeci 2012.11.17. 09:07:23

@vitalis06: Úgy tűnik hogy a magyarok kevésbé szeretik a vándorcigány életmódot.

grani 2012.11.17. 09:09:16

@dolgozni kék: Veled nem állok szóba. Nem ütöd meg a vitaszintet. És kár is nekifutnod mégegszer. Nem megy ez neked.

grani 2012.11.17. 09:13:31

@Dr. Furia: Mégegszer. Hosszú távon nem lehet manipulálni. A te példád is azt bizonyítja, hogy mindig kiderűl a turpiság. Itt több évtizedes adatsorról van szó.
Amit én tapasztalok: jönnek a németek ide dolgozni, a hollandok, angolok, baltiak stb. Magyar még egy sem jött.
Viszont a vitát tovább az ilyen értelmi szinten állókkal értelmetlennek tartom. További jó trollkodást, kedves balliberális volt honfitársaim.

vitalis06 2012.11.17. 09:16:22

@Dr. Furia: Miért lenne "vándorcigány" életmód? A röghözkötés jobb? Mi kára származik abból valakinek, ha elvégez 1-2 szemeszter külföldön, aztán dolgozik 2-3 cégnél szintén külföldön és akkor mikor hazajön vagy vállalkozásba tud kezdeni, vagy olyan állást kap amivel vidáman megél? A német orvos, mérnök is azért megy Svédországba vagy Norvégiába dolgozni, mert ott hiány van, jól megfizetik, nem kell 24 óráznia, majd hazajön és rendelőt, tervezőirodát nyit. vagy csak a nyugdíjas évet élvezi otthon, sokkal nagyobb nyugdíjjal mint amit Németországban megkereshetett volna. Ennek nem sok köze van a vándorcigánysághoz

rohadjmegARCgeci 2012.11.17. 09:17:01

@grani: Míg élsz,remélsz.Mindig vannak,akikben be lehet adni a hazugságokat.Te is ilyen vagy.

grani 2012.11.17. 09:19:16

@vitalis06: Hát igen, így valahogy. Én is azt tervezem, hogy nyugdíjas koromra MO-ra költözöm. Már most nézegetem az ingatlanokat. Mondhatom, nagyon jó árban vannak :)És ahoz a nyugdíjhoz képest, amit ott a magyarok kapnak, hát én krőzus leszek :D

dean23 2012.11.17. 09:19:28

Ha csak abból indulok ki, hogy hány ismerősöm lépett le az utóbbi 5 évben, akkor én hiszek azoknak a statisztikáknak miszerint nőtt az elvándorlási hajlandóság!

grani 2012.11.17. 09:27:31

@dean23: Igen, a hajlandóság nőtt. Jelentősén. De a hajlandóság még nem megtörtént esemény. Ha majd lessz statisztika arról, hogy a hajlandók közzűl hányan léptek a tettek mezejére, érdemes lessz megnézni.
Az, hogy szubjektíve azt érzékeled, hogy egyre többen akarnak kivándorolni, azért van, mert MO lassan kezd beállni az európai munkaerőpiac körforgalmába. Eddig ugyanis, mint a statisztika is mutatja, nem volt a munkaerő mobolis. Az, amit most ti ott tapasztaltko, más fejlett országban teljesen normális. Ez ellen ágálni, sopánkodni a fejlődés ellen menni. Olyan Pató Pálság.
Még mindig az a baj, hogy nem eléggé mobil a magyar munkaerőpiac. Sokkal, de sokkal többeknek kellene bejutniuk a nemzetközi munkaerőpiacra. Akkor a MO munkaerőpiacon hiány keletkezne és ahol hiány van, ott lehet árat emelni. A kapitalizmus már így működik.

vodkafon 2012.11.17. 10:23:48

Zsolti,
- Javaslom vidéki megyeszékhelyek lakosságszámának alakulásának alakulását (wikipedia, nem igényel nagy erőfeszítést), a valóságban a változás még nagyobb, mert nem mindenki jelenti ki magát
- Probálj meg pl egy Miskolci ingatlanból belföldön pl. Győrbe migrálni
- Beszéltél már olyan, nem felsővezetővel, aki elakar menni? Hogy miért?
- Nálunk a cégnél már érzékelhető probléma, hogy a fiatal nyelvet beszélő kollégák el húznak külföldre, nem a statisztikák csak alapján mennek el, tényleg. Ez nem csak ballib hiszti.
- Magyarország nem feltétlenül az a burok, amiben élsz

dr. Kóser Malac™ (a legnagyobb demokrata civil)! 2012.11.17. 10:36:10

@grani: Aztán nehogy kiraboljanak és agyonverjenek a tanulatlan éhező tömegek, akik itt maradtak. Én a helyedben nem költöznék vissza...

grani 2012.11.17. 10:46:12

@dr. Kóser Malac: Addigra azok is kivándorolnak. Vagy éhen halnak. Szép ország az, csak a benszülöttek nem odavalók.

Realista56 2012.11.17. 12:00:50

@sárkányfő: Osztálytársam zenetanár Angliában 8 éve. Angol barátjával élnek. Napi 12 órát dolgozik kétségtelenül sokkal több pénzért, mint Mo-on. Lassan megutálja a munkáját, mert az a futószalag munka erősen megviseli (nem fizikailag) Itthon naponta 5-6 gyerek jutott egy napra, ott 10. Minőségileg nem lehet ilyen gyerekszámmal jól dolgozni.
A körülmények sem jobbak, mindig fázik, mert az épületben 16-18 foknál sosincsen több.
Mivel bérelt lakásban élnek, a fizetésük nagy része elmegy. Haza készülődik, és a párja is inkább itthon lenne nyelvtanár.
Ne hidd, hogy kint minden jobb.

andreat 2012.11.17. 12:29:12

@Tokány:"jellemzően a magasan kvalifikált emberek mennek el, akik diplomások és/vagy 8-15 év munkatapasztalattal rendelkeznek" pont ugyanezt látom én is, gondolom ez is véletlen. Egymástól függetlenül ismert három végzett orvos ismerős közül mindhárom külföldön dolgozik, de mennek az informatikusok, mérnökök is tömegesen mert itt nem találnak munkát vagy csak éhbérért. A helyezt messze sokkal rosszabb, mint ami akár csak 4-5 éve is volt. Szakmunkásokról nincsen közvetlen tapasztalat, de akivel beszéltem azok is sírtak. Ha ezek maradnak még 4 évig, akkor nekünk kampec...

sárkányfő 2012.11.17. 12:49:13

@Realista56: Nem hiszem hogy kint minden jobb, bár akire itthon a biztos munkanélküliség vár, vagy a minimálbér, annak biztos jobb kint, a többség úgy tűnik csak kint maradna, ha már egyszer megvetette a lábát.
A 16-18 fokkal nem tudok mit kezdeni. Az a kisebb, hogy én spec. 18 fokban érzem magam a legjobban, de hát nyilván van aki melegebbet szeret. Döbbenetesen újszerű javaslatom: öltözzön fel.

És ha az angol barátjával mindketten dolgoznak, ráadásul sokat, akkor bérelt lakás ide vagy oda, jól kell élniük. Nekem is vannak kint ismerőseim, van olyan pár amelyik két szintes ikerházat (vagyis csak a felét) bérelnek, és még marad is bőven, pedig a csaj csak sima szobalány egy hotelben.
Akármilyen "rossz" is kint, nem hiszem hogy a magyar viszonyok jobbak lennének.

Badeni_lakos 2012.11.17. 23:47:42

A jó munkaerőt mindenhol megbecsülik!
Nem dumálni kell hanem csinálni!
Ahol meg könnyebb autóhoz jutni, ott meg állandóan dugók vannak! Én úgy látom: külföld, vagy otthon, egyre megy. Pontosan annyi pozitív érzelmi hozadéka van az OTTHONLÉT-NEK, mint amennyi negatív hozadéka minden nap ezen a "KUTYANYELVEN" beszélni!! Jawohl...
A pics*ba ezzel a kutyanyelvvel.

Meglátószög

Amit látunk a világból, és ami mögötte van. Sokszor hajlamosak vagyunk túl egyszerű magyarázatokat keresni, mert azzal kecsegtetnek minket, hogy könnyen megtaláljuk az ésszerűséget a minket körülvevő zűrzavarban. Ám ehelyett néha célravezetőbb, ha egy kicsit elgondolkodva próbálunk az összefüggések mentén a dolgok mélyére látni, sokszor csupán a józan észt segítségül hívva. Erre teszek kísérletet, a szokásostól kicsit eltérő (meglátó-) szögből.

Kovács Zsolt
pénzügyekhez is értő, nem csak szakember

Blogketrec

Friss topikok

Címkék

adókedvezmény (2) adóparadicsom (1) álláskeresők (1) aranyérem (1) Ausztria (1) bankolni (1) befektetés (1) Benelux (1) bérmunka (1) Bib Gourmand (1) biztosítási ügynökök (1) biztosítók (1) bor (1) borász (1) borfesztivál (1) borrégió (1) Brókernet (1) Budapest (1) Burgenland (1) cég (1) cégvezető (1) cinetrip (1) David Weinberger (1) devizahitelek (1) DHL (1) diákhitel (1) dzsessz (1) Economist Intelligence Unit (1) életbiztosítási piac (1) élhetőség (1) elit (1) elitklub (1) elvándorlási (1) Európai Bizottság (1) fáradtság (1) felmérés (1) fenntarthatóság (1) fesztivál (1) foci (2) fogyasztói (1) forint (1) gasztroforradalom (1) gasztronómia (2) gazdaság (1) GDP (1) globalizáció (1) hal és bor (1) hangulat (1) holland (1) IMF (1) infrastruktúra (1) ING (1) Jim Moorhead (1) jövedelemtöbblet (1) Kádár-korszak (1) kádárizmus (1) kiadások (1) kisfröccs (1) kivándorlás (1) költségvetés (1) Kovács Zsolt (1) közhangulat (1) KSH (1) különút (1) lakás (1) MABISZ (1) magántulajdon (1) magyar (2) magyarok (1) Magyarország (2) megtakarítás (2) megtakarítási piac (1) menedzserek (1) migráció (1) MNB (1) mobilszolgáltató (1) multinacionális (1) nemzetkarakter (2) néplélek (1) néplélektan (1) női vezetők (1) nyelvismeretek (1) nyugdíj (1) nyugdíjrendszer (1) OECD (1) olimpia (1) öngondoskodás (1) osztalékjövedelem (1) ösztöndíj (1) pénz (1) pesszimista (1) politika (2) portfolioblogger (15) posztkommunista (1) PSZÁF (1) rangsor (1) Római-part (1) Rudas (1) sport (1) statisztika (1) statisztikák (1) svájci frank (2) szégyenlősség (1) Széll Tamás (2) szórakozás (2) tanácsadó (2) társas vállalkozások (1) TB (1) Tokaj (2) Torkos Csütörtök (1) törlesztő (1) történelem (2) túlképzettség (1) túlzottdeficit-eljárás (1) unit-linked (1) válság (2) Venesz József (1) versenyképesség (1) vip (1) Címkefelhő

Legfrissebb hírek

süti beállítások módosítása